Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

30 Jul 2013

Tangisan Syria Di Bumi Jordan

Assalam...

Selamat berpuasa... Seputar tentang isu antarabangsa yang sedang bertali arus terutama sekali isu membabitkan saudara seIslam aku di Palestin,Syria dan baru - baru ini Mesir.. Aky terpanggil untuk buat entry mengenai isu di Syria..

Well, it just a short caption about what really happening in Syria .. Pertelingkahan antara Sunni (Ahlil sunnah wa' jama'ah)  and Syiah ( pengikut agama "Islam" yang pada masa yang sama begitu taksub dengan sahabat Rasulullah s.a.w _ Saidini Ali b Abi Thalib r.a.)

Umum mengetahui bahawa, acap kali berita , blog dan macam2 lagi media melaporkan tentang kezaliman and oppression yang dibuat terhadapkaum muslim and muslimin berpegang pada ajaran Ahlul sunnah wal jama'ah : ecspacially  wanita , kanak-kanak , warga tua and semestina para pemudi pejuanh syahidin..

Tapi , apa yang aku nak story kat sini , adalah mengenai kaum eksplotasi terhadap kaum wanita Syiah yang tak kurang hebat nya.. erk.. bagi aku di negara ini pun tak kurang juga hebatnya, haha .. well said #kotengok laiklankat TV  tu jah~Untuk pengetahuan korang , merekan yang berfahaman syia'ah bukan sahaja ada di Syria, bahkan di Iraq and Iran..

Di Iraq, mereka telah memujuk kaum wanita ats nama Syiah untuk dihantar ke Syria atas tujuan kononnya sebagai penyedia makanan ,  bibik cleaner or even perawat bagi tentera Syiah yang berjuang di sana. Apabila sampai disana, shocking , they were forced in a marriage -nikah mut'ah which is already being banned in Islam since zaman Rasulullah s.a.w. Tujuan perkahwinan mu'tah ini ala-ala macam kawin kontrak untuk tempoh tertentu , bagi wanita-wanita Iran ini, mereka diekspoitasikan bagi tujuan pemuas nafsu seks tentera-tentera Syiah. :(


Thing going worse , bila meraka pulang ke negara mereka , it is so sad  to note that , some of them were killed by their own family member who can't accept the truth toward what really happen to their daughter or sister.. Even , obviously bukan salah pompuan2 tu pun!! (emo -.-"") Kes ini ala-ala jenayah kehormatan yang meragut maruah wanita-wanita ni... Walhal, mereka ni dipaksa untuk melakukan Mu'taah dan most of them yang balik semula dari "perkhidmatan " tu telah hamil hasil dari "perkahwinan" Mu'taah.. Kes ini juga telah ditentang oleh beberapa " ahli bijak pandai" Syiah sendiri.. erm . News ni dipetik dari sini dan FB https://www.facebook.com/TangisanSyriaDiBumiJordan

Photo: ‎Lihatlah betapa kejinya perbuatan Syiah ini..

Di Iraq, mereka telah memujuk kaum wanita di atas nama ulama Syiah untuk dihantar ke Syria atas tujuan kononnya sebagai penyedia makanan, cleaner dan perawat bagi tentera Syiah yang berjuang disana. Apabila sampai disana, rupanya mereka telah dipaksa untuk berkahwin mu'tah dengan pihak tentera bagi memuaskan nafsu seks mereka.

Apabila mereka pulang ke negara mereka, sesetengah mereka telah dibunuh oleh kaum keluarga mereka yang tidak dapat menerima jenayah kehormatan yang dilakukan sehingga menghilangkan maruah mereka. Walhal sebenarnya mereka telah dipaksa untuk melakukan Mu'tah dan kebanyakan daripada perempuan yang pulang dari sana sedang hamil akibat mu'tah tersebut. Kes ini sebenarnya telah ditentang oleh ahli bijak pandai daripada Syiah sendiri.

Sumber: http://www.freesyrianarmy.co/جرائم-الشرف-في-العراق-تحصد-أرواح-الم/‎

Di rantau ASEAN ini, lain pula eksplotasinya, aku kira umum sudah cukup masak benar dengan isu "human trafficking" pemerdagangan manusia yang desebabkan "debt bondage" atau kebergantungan hutang..

Contoh terdekat, just switch on the Tv and turn to local tv channel, baik gov atau swasta, iklan pelaris produk  kecantikan ,kesihatan , services , tudung sampailah ke iklan kerata and tayar ..semuanya menggunakan wanita.. Apa yang menyedihkan , matlamat menghalalkan cara sehingga syariaat diabaikan ..
Cuma aku puji satu stesen TV ni yang jelas menekankan dan sensitif terhadap apa sebenarnya konsep Islam itu pada akidah dan sebagai  Addin - Islam is the way of life.. Program-program dan commercial jelas tak bertentangan dengan ajaran Islam itu sendiri yang syumul. :)

Therefore,. I do really hope this will end up soon yet it seems unreachable.. :( But I always have faith to the Lord  Allah....   Ya Allah, jauh kan lah kami dari segala kegilaan dan malapeta ini.. Lindungilah saudara-saudara seIslam kami yang berjuang menegakkan panji - panji agamaMu di Bumi Anbia' .. Ya Allah ...berilah kemenangan kepada Mujahidin agar kebiadaban Assad dapat segera dihentikan .. Amin...

Wallahua'alam...
Thanks for reading! Selamat menjalani ibadah di bulan Ramadhan ni..take care!! ^^

No comments: